Lysekil ja Göteborg

22.august 2013, Neljapäev

Viimane päev paradiisis, homme naaseme juba tsivilisatsiooni rüppe.
Sõitsime Lysekili linna. Astusime bussist maha, käisime I-punktist läbi, sõime veidi jäätist ja astusime laevakese peale, mis viis meid 12 minuti kaugusele Lysekilist – Fiskebäckskili. Oh, milline vaade meile avanes!

00vaade

01vaade2

Nautisime veidi aega seda vaadet ja siis selgus, et selleks, et sinna vaate “sisse” minna, tuleb kõmpida üks 2,5 kilomeetrine ring ümber lahesopi.
See oli esimene päev meie puhkusest, kus ei puhunud tuul. Oli päikesline ja kuum, tee lookles üles-alla ja aegajalt tundus, et siia metsa vahele me küll sattuma ei pidanud… Aga jõudsime kohale! Õigele kaldale. Hiljem selgus, et sinnasamma kaldale sõitis ka me laevuke peale seda peatust, kus me maha tulime. Aga vaade oli seda pikka kõmpimist väärt!

Esimene peatus peale Fiskbäckskili jõudmist oli vana ilusa kiriku juures. Uks oli lahti, astusime sisse. Maalingutega lagi ja laevad laes hõljumas – ilus! Kiriku ümber oli väike surnuaed ja selle ääres kohe majad, millede rõdudelt avanes vaade haudadele ja eemal olevatele paatidele. Arutasime omavahel, kas meid häiriks kui rõdult näeks surnuaeda. Leidsime, et see vajaks ehk natuke harjumist, aga üldiselt ei häiriks kui surnuaed on selline, nagu siin, Rootsis, need on. Helged paigad! Sealt liikus mõte edasi, et kas läbi surnuaia julgeks öösel minna 🙂 Olime jälle ühel nõul, et ei julgeks hästi, aga mitte vaimude vms. pärast, vaid nende pättide pärast, kes end surnuaedades aegajalt sisse seavad. Elavaid tuleb karta, mitte surnuid…

02kirik

See linn ise oli nagu tõeline Bullerby 🙂 Valged, pitsiliste rõdudega majakesed tihedalt üksteise kõrval, lilled aedade taga ja sees, kitsad teekesed, millele oli kukkunud ploome (mida me natuke näppasime ja maitsesime – väga head kollased ploomid olid!).

03maja

04uks

05r6du

Siksakitasime tükk aega ja jõudsime lõpuks vee äärde. Õhk oli värske ja soolane, kõhud läksid tühjaks ja krevetivõikud maitsesid hästi! Restorani terrassil oli mitmeid inimesi. Üks härra sai oma võileiva kätte ja läks siis terrassi serva, et pildistada kajakat, kes oli end istutanud lindude peletamiseks mõeldud kotka kuju pähe. Mees pildistas ja kajakas sirutas ennast, vaatas ringi, ajas tiivad laiali ja sööstis äkki mehest mööda tema võiku poole. Kiire nokaliigutusega haaras ta võileiva pealt liha ja kadus sellega enne kui šokeeritud mees jõudis reageerida. Kajaks lendas natuke eemal oleva paadikai peale ja matsutas mõnuga nokka. Veidi hiljem lendas sinna tema täiskasvanud poeg, kes arvestas kai asukohta valesti, komistas maandumisel ja kukkus vette… Ma pole enne näinud kajakt, kes komistab ja kukub vette!

Sellist kiiret vargust nägime ka oma esimese puhkuse ajal Skansenis. Üks mees oli tellinud burgeri, viinud selle puude all asuvale lauale ja läinud siis ise leti juurde kohvi ära tooma. Vaid hetk ja eemalt sööstis laua juurde vares, lõi nokaga burgeri pealmise saia minema, haaras kotleti noka vahele ja läinud ta oligi! Veidi aeglasemad hakid asusid kuklit nokkima. Mees jooksis tagasi, vehkis kätega ja karjus, aga sellest polnud midagi kasu. Kõik oli toimunud sekunditega. Oma kohvi kõrvale sai ta krõmpsutada burgeri vahel olnud salatit ja ampsata ülejäänud saiapuru.
Rootsi linnud on väljaõppinud varganäod 😀

Saare keskel kõrgus vana veski, mida me nüüd vaatama läksime. Parasjagu käisid seal värvimistööd, aga töömees tervitas meid sõbralikult ja meie nautisime vaadet, mis veskimäelt avanes.

06vaade

Laevuke viis meid Lysekili tagasi pealelõunal. Seal oli mäe otsas suur kirik, mida me vaatama ronisime. Kahjuks oli see juba kinni ja meie sättisime ennast teise mäe otsa, kus asus vaatetorn. Ausalt öeldes tundus see pisike ja üsna mõttetu – madalam kui kiriku torn, mis sealt ikka näha on… Ronisime otsa ja ohooo, mis vaade sealt avanes! Väga uhke! Kogu linn ja ümbruskonna saared nagu peopeal!

07torn

07vaade

Põhjasadam paistis ka ja sinnapoole me endid sättisimegi. Vahepeal tekitasime kohvi- ja jäätisepausi, ning jõudes põhjasadamasse nägime väga uut ja uhket linnajagu koos vägeva promenaadiga.

08promenaad

Sealtsamast sai Lysekili kõige vanemate majadega tänava peale. Vanimad pärinesid lausa 17. sajandist.

09vanalinn

Läbi kaubandustänava ja ilusa, lilledesse uppuva pargi, jõudsime lõunasadamasse tagasi, ootasime natuke bussi ja sõitsime oma paradiisi, Nordens Arki. Läksime vee äärde, et pildistada kuud, aga peale tükk aega ootamist tundus, et seda ei tõusegi. Olime juba lahkumas kui nägime, et üks vastaskalju kohal olevatest pilvedest helendas eriti kõvasti. Ootasime veel, ronisime kivide otsa, et paremini näha ja lõpuks ta tuligi! Kuu.

23.august 2013, Reede

Suur sõidupäev. Bussiga Nordens Arkist Munkedali jaama ja sealt edasi rongiga Göteborgi. Aeg läheb kiiresti kui kududa ja rongisõit on kudumiseks ideaalne aeg!
Kohale jõudes tiirutasime natuke ringi enne kui hotelli üles leidsime. Olin küll varem Googles jaamast hotellini “sõitnud”, aga kuna me hoopis teisest jaamauksest välja tulime, siis läks asi segaseks.

Hotell on Göteborgi vanim, Royal, üsna jaama lähedal. Perehotell juba ammustest aegadest. Tore on see, et fuajees on lauake, kus kogu aeg saadaval tee, kohvi ja koogikesed. Tasuta muidugi.

Jätime fotokad hotelli ja läksime lihtsalt linna – et midagi süüa ja uue kohaga tutvust teha. Pizza Huti pitsa polnud midagi erilist (Lynxi oma oli hea olnud), jalutada oli siin aga huvitav. Jõudsime ilusasse parki, kus oli kohvik. Istusime sinna – kaneelisai, sidrunikook ja elav muusika. Äkki näitas Lynx mu koti poole ja seal kõrval askeldas pöidlaotsa suurune hiireke! No nii armas! Kadus sama kiirelt kui ilmus. Viskasin talle koogitükikese ka, loodame, et ta leiab selle üles 🙂

Paarist riidepoest käisime ka läbi. Tundub, et sügise trendiks on:
Teksad, mõne linnuga (kotkas, öökull) kamps, Michelini mehikese jope ja saabastel peab kindlasti neete ja läikivaid kive olema.

Tiirutasime veel ringi ja vaatasime siis Lynxi GPSi järgi, kuidas me hotelli tagasi saame.
Fuajeest saime õhtuks kohvi ja jube hea vürtsika tee.