Sõidupäev ja Hunnebostrand

18.august 2013 Pühapäev

Suur sõidupäev algas laevas pea padjalt tõstmisega ja nentimisega, et vara veel ärgata, saari pole veel näha. Kuigi – mis seal ikka nii vara… Hommikusöök oli vaja ära süüa, natuke õues kõõluda ja Stocki sissesõitu imetleda ning kajut ka korda sättida 😛 Ei tea, kas kõik inimesed on sellised põrsad, aga meil ei ole mingit probleemi esimese poole kohaolekutunniga kajut või hotellituba segi pöörata… 😛

Laevalt mahasaamine oli omamoodi naljakas. Peale pikka ootamist astusime 9. korrusel lifti. Sõitsime viiendale (liftis oli 7 inimest). Maha ei saanud, sest rahvast oli koridoris nii palju. Lift pani uksed kinni ja sõitis üles tagasi. Seal ootas järgmine ports rahvast, kes tahtis alla saada. Aga meie olime eelmisest tiirust ikka veel liftis. Igal korrusel peatusime. Igal korrusel vaatasid meid imestunud silmad, et miks me kohvritega üles sõidame? Ja siis tulime me alla tagasi. Ja peatusime igal korrusel ja needsamad inimesed ootasid jälle ukse ees. Läksime maha kuuendal. Sinna veel mahtus rahvast. Oleks olnud totakas järgmisele liftiringile minna 😛
Huvitav, et täis laevaga Tallinnast tulles ei ole sellist troppi tekkinud, et liftist välja ei saa.
Lõpuks avanesid uksed ja mass hakkas väljapääsu poole liikuma. Me pole ammu Frihamnenist Stocki läinud ja olime täiesti unustanud, et sealne mahaminek on läbi pudelikaela, kuhu mahub korraga kõrvuti vaid 2 inimest. Meenutame siin, et laeval oli 1700 inimest, nii et nende koridoride läbimine võttis aega umbes 40 minutit! Järgmine sama palju aega kulus bussile mahtumisega. Piletimüügi automaat peatuses ei töötanud, st. väljastas sedeleid, et teie tehingut ei saa sooritada. Läti prouad olid paanikas, et ei saagi linna. Tõmmul bussijuhil polnud sest erroriga piletikontsust sooja ega külma. Naeratas ja käskis aga edasi kobida.
Ja siis kolistasime läbi linna keskusse, nii et lõpuks jäi meil rongini aega vaid natuke üle tunni!
Siit teadmine – läbi Riia Frihamnenisse on odavam sõita, aga aega ja närvi peab olema palju. Läbi Tallinna saab Värtahamnenis maabudes mööda laia koridori maale, kohe tunnelbana peale ja poole tunniga oled linnas. Massi ei märkagi, see hajub kuskile ära.

Aga linnas oli raamatulaat!!! Oi, kus ma oleks tahtnud sel kilomeetril kaste läbi sorida. Mis sest, et need raamatud on rootsikeelsed! Mul on raamatuhaigus… Aga meil polnud aega. Lynx läks Clas Ohlssoni ja ostis endale binokli. Usun, et sellest on seal, kuhu me läheme, palju kasu. Hemköpis käisime ka, sest lõpuks pidime välja jõudma metsa sees olevasse hotelli, kus õhtusöögiga pole midagi pistmist 😛 Lisaks pole ilma snäkita rongisõit õige asi!
Kolisesime raudteejaama, ostsime automaadist piletid (mulle nii meeldivad need automaadid ja see raudteejaam ja need rongid…), Lynx varustas ennast Burger Kingi burksidega (sest need on miljon korda paremad kui kuivad mäkkdoonaldsid!) ja pea meie rong saabuski. Kahepäevasest rahvamöllust tüdinenud meie ostsime piletid vaiksesse vagunisse (seda on võimalik piletiostul valida) ja maandusime mõnusatel suurtel pinkidel, kus olid nii suured toolivahed, et topi kasvõi kohvrid sinna seisma! Aga kohvritele oli omaette ruum.
Ma pean ütlema, et rongisõit on meie mõlema lemmik liikumisviis. See tõka-tõka hääl ja pileteid kontrollima tulev konduktor ja akna tagant mööda vihisev loodus. Imeline! Vahepeal oli lõpmata naljakas välja vaadata – sõitsime kurvis mööda veekogudest ja tundus, et need on meie kõrval püstises asendis. Selline mõte käis alati peast läbi, et no kuidas see vesi sealt mäepealt küll alla ei voola 😛 Ja järgmine mõte oli alati mõnus muie iseenda üle, et meie oleme ju viltu, mitte vesi meie kõrval…

Ma pean siinkohal kirjutama avastusest, mis mu mehe õnnelikuks tegi. Nimelt on võimalik Rootsis vaadata err-i kodukalt hetkel ETV-s jooksvaid sarju. Teadsime alati, et väljaspool Eestit neid vaadata ei saa, aga näe – saab küll. Niisiis veetiski ta kõik need 3,5 tundi vaadates Maahaiglat ja Waterloo Roadi kooli. Mina kudusin rootsi mustriga kinnast, kuulasin klappidest Peter Jöbackit ja piilusin akna taha, kust tuhisesid mööda lehmad, heinapallid, vihm, päike ja mõned pallide otsas istuvad kullilised. Rääkimata siis puna-valgetest tornikestega nukumaju meenutavatest farmihoonetest ja nunnudest suvilarajoonidest.

Nagu öeldud – 3,5 tundi ja olime Stockist Göteboris. Ilm keeras sajule, aga meil polnud vaja välja minnagi, sest hoone ühes otsas oli raudteejaam ja teises bussijaam. Saime transpordikaardid, mis siinses regioonis kehtivad ja ootasime tunnikese oma esimest bussi, mis pidi viima meid poolele teele ööbimispaigani. Lõpuks ta tuli – buss suunaga Fjällbacakale, meie jaoks Torp Terminalenisse. Tuli välja, et see Torp on üks naljakas suur ostukeskus, kus reas hiiglaslikud toidupoed, Ikea (me pole iialgi Ikeas käinud ja ei kvalifitseeru vist tänu sellele õigeteks eestlasteks 😛 ), elektroonika- ja rõivakauplused. Meie kuskile kolama ei läinud, sest järgmine buss juba ootas. Seekordne oli teel Smögenisse ja meie pidime väljuma Nordens Arkis. Poolel teel nägime ühes peatuses seismas Göteborgi rongi, mis pani meile pähe mõtte, et tagasi võiks sõita rongiga, mitte bussiga.
Jõudsime Nordens Arki. See on hiiglama suur loomapark, kus elavad igasugu tegelased alates tiigritest ja punapandadest lõpetades selle kõige tähtsamaga – ilvestega! Ja selle pargi väravas on hotell, kus meie veedame järgmised 5 ööd.

Seda sõitu kokku pannes ma nuputasin pikka aega, mismoodi ööbimist organiseerida. Kas hüpata koos kohvritega iga päev ühest rannikulinnakesest teise või jääda kuskile paikseks ja sõita bussidega edasi-tagasi. Peale selle loomapargi avastamist oli otsus tehtud – siia me jääme! Bussiühendused on head ja meile, kui hotelli külastajatele, on sissepääs parki prii. Kahju ainult, et see suletakse juba kell 17:00… Hooaeg on läbi.

Hotelli sissesaamine oli omaette ooper. Ma saatsin enne ärasõitu hunniku retseptsiooni kirju, millele vastust ei tulnudki. Saabusime peale vastuvõtu lahtioleku aega ja pidime ju kuidagi sisse saama. Lõpuks helistasin ja sain juhised: te näete maja kõrval suurt lindu – minge sellest mööda. Siis tuleb uks, mille kõrval on kolm postkasti. Valige keskmine, vajutage nuppudel 4-5-6 ja kastist saate võtme koos juhistega, kuidas oma tuba leida. Tegime nii, saime võtme (tänu Lynxile, sest mina poleks küll ära arvanud, mismoodi see kastike avaneb) ja keerutasime tühjades koridorides ennast toani. Huvitav, kas homme tagasi alla ka minna oskame…

Mida peale pikka sõidupäeva teha? Õhtusöök, telekas ja natuke kudumist.
Arvutist vaatasime unejutuks Maša ja Karu multikat 😀

19. august 2013 Esmaspäev

Öö oli vaikne ja pime. Loomaaiast ei kostunud hääli ja tänavavalgustus tuppa ei paistnud. Autotee on eemal, nii et sealtki ei tulnud ühtki piuksu. Aken oli lahti ja sealt tuli tuppa metsa ja vee lõhna. Mõnus-mõnus!

Hommikusöögi eel mõtlesime, et hooaeg läbi, rahvast vähe. Küllap on seal lauakese peal kausike kuklitega ja taldrik juustu-vorstiga. Aga oh üllatust – munapuder, peekon, kodujuust, heeringat mitut moodi, lõike, jogurtid, pudinad sinna sisse, puuviljad ja mahlad-kohvid. Hämmastav tegelikult. Tegi nii mõnelegi suure linna hotellile silmad ette!

Esimene käik sel päeval oligi Nordens Arki loomaaeda. Saime väravast kaardi ja alustasime ringkäiku. Peab ütlema, et algus polnud paljutõotav – loomade alad on väga suured (loomade jaoks muidugi täiesti imeline!) ja neid sealt tabada on väga raske. Tiigri natuke pahurat nägu nägime, ilves tammus puude vahel oma mäe peal, lumeleopard koos kutsikatega oli paigutatud tagumisele alale, nii et nemad ainult vilksatasid korraks kaljude tagant. Kaslased ei olnud sel päeval meie sõbrad!

01lumeleopard

Aga hundid olid.
Jooksid oma lihakäntsakatega edasi-tagasi, kiunusid, poseerisid fotode jaoks. Suured hundid! Ma pole kuskil loomaaias nii suuri hunte näinud. Ütleme nii, et kui loomaaias kopraid pole (ja tavaliselt ei ole), siis on hundid minu järgmised lemmikud. Koerad ju ikkagi…

02hunt

Nende kutsude kõrval olid kakud ja veel edasi oli telefoniputka, kust sai loomadele helistada. See tähendab, et tõstad toru, vajutad numbrile ja kuuled ilvese või hundi või mõne muu eluka häält. Vajutasime hundi nupule ja sealt kostis selline ulg, et pani läheduses olevad linnud ärevalt huilgama.

Väga toredad olid punapanda ja manul.

03pallaskass

04punapanda

Üldmulje – väga uhke ja suur loomaaed! Kõigil loomadel on palju ruumi. Igaüks neist saab vastavalt soovile kas poseerida või puude-kaljude vahel varju leida. Suur mõnus mets jalutamiseks. Tasub kindlasti külastada!

Aga meie päev läks edasi sõiduga Hunnebostrandi.
Selleks oli vaja bussiga nr. 860 sõita üks peatus ja bussiga nr. 876 veel 20 minutit. Olin hommikul Google mapis sealkandis jalutamas käinud, nii et teadsin, kus asub bussipeatus ja oskasime maha minna. Bussidel on tegelikult laes ka ekraanid, kus peaks jooksma peatuste info, aga enamus ei viitsi seda vist tööle lülitada.
Kohale me igal juhul jõudsime, nägime armsat kirikut ja leidsime ka tee veeäärde.

05kirik

Hunnebostrand on armas väike sadamalinnake, kus peatub vist küll tuhandeid paate ja jahte. Traditsiooniliste punast värvi majade asemel on siin linnas valged, punaste katustega majad. Kuna hooaeg sai läbi 18. augustil, st. eile, siis oli sadam üsna vaikne. Jahte ja paate täis, aga inimtühi. Jalutasime natuke majade vahel ja läksime siis rannapromenaadile. Seal oli kiviskuptuuride ala ja edasi jupike liivaranda.

06skulptuurid

Kuna rada viis aina edasi, siis ei tahtnud meiegi tagasi keerata. Tekkis see efekt, et – mis küll järgmise kalju taga on!?! Kaldusime aegajalt teest kõrvale ka. Selleks, et kaljuronimist teha ja kõrgemalt paremaid vaateid nautida.

07kaljudel

Enamasti oli kalju taga järgmine kalju, järgmised ilusad vaated, aga ühel hetkel jõudsime järgmisse sadamasse – Ulebergshamni. Samuti kena, pisike kohake. Pidasime meremärgi juures banaanisöömise pikniku. Tuul oli nii kõva, et oleksime elus esimest korda lendbanaane näinud 😛

08lynx

09Ulebergshamn

Keegi oli sinna mäeküljele valgete majade asemel hallid ehitanud ja need ei näinud kuigi kaunid välja. Lynx leidis tagasiminekuks teise tee ja jalutasime siis valgete majade osast läbi. Puude all rohelisel rohul olid punapõsksed õunad, eemal vaasid pelargoonidega. Floksid õitsesid, üks suur puu oli täis tumepunaseid kirsse! Tänaval jalutas triibulises hommikumantlis naine.

Jõudsime tagasi randa ja Lynx arvas, et kui nüüd kuskilt süüa saaks, oleks päev täiuslik. Üks koht oli tõesti lahti. Uhke sadamavaatega restoran, kus sai muu hea ja parema hulgas ka pitsat tellida. Tellisime, saime enne seda aga hiiglasliku kausitäie salatit koos ülimaitsva pehme valge leivaga. Ausalt öeldes oleks sest salatist ja leivast täiesti piisanud… Aga toodi ka pitsad ja ära me need sõime. Minu oma, Hawaii, maitses suurepäraselt, aga Lynxi kebabipitsa oli tänu ohtrale kastmele natuke lödise põhjaga ja meenutas sellepärast kodust allakäinud Steffani pitsat… Maitsvad olid nad siiski!

Teine pool linnast oli meil veel avastamata. Niisiis keerasime ninad sinnapoole ja jalutasime valgete nukumajade vahel.

10majake

Jõudsime sillani, mis viis vastassaarele nimega Göransö. Ronisime seal kaljudel, pildistasime valgeid ja punaseid maju ja pihlakaid! See on täiesti imeline kui palju on siinkandis pihlakaid! Kõik kaljud on neid täis ja oi kui dekoratiivne see välja näeb – hallid kaljud koos erkroheliste pihlalehtede ja punaste marjadega. Lihtsalt imeilus!

17pihlakad

11sadam

12vaade

Tegime saarele tiiru peale ja nägime äkki kaljude ääres vees mitut tähekest. Edasi minnes oli neid veel ja üks poseeris meile hea meelega.

13millikatpildistamas

00taht

Kord juba pildistamise lainele saanud, võtsime teokarbi modelliks ja mässasime sellega vist küll tund aega.

14karp

Päike vajus aga üha madalamale ja valgus muutus aina magusamaks. Ronisime kalju otsa tagasi ja pildistasime loojanguvärvides Hunnebostrandi.

15Lynxmajadega

16pihlakatega

18loojang

Teel bussi peale lipsasime läbi ka kohalikust Coopist, Lynx sai apelsini ja mina postkaarte koju saatmiseks.
Teepeal tuli meile vastu väga omapärast värvi suur kõuts. Tegi mäu ja nurr ja puksis peaga ja pani mu mehe meie Petsi järgi igatsema. Kuigi meie oma poeb ainult siis kui süüa tahab…

19kass

Tagasisõiduks vajasime taas kaht bussi. Esimene sõitis 20 minutit ja põrutas meie teeotsast mööda. Teine sõitis 5 minutit ja viis meid hotelliväravasse. Teise bussi juht oli tõeliselt tore mees! Kuigi me olime selleks ajaks oma transpordikaartidega juba mitmete bussidega sõitnud, polnud keegi meile öelnud, mismoodi nendega toimida tuleb. Kasutasime neid siiani nagu Stockholmi bussikaarte – sisenedes vajutad vastu validaatorit ja korras. Aga see bussijuht rääkis meile, et kõigepealt tuleb vajutada validaatori pluss nuppu, siis vajutada sinna vastu kaart ja kui väljud, siis vajutada kaart uuesti ekraani vastu. Nojaaa… Kust me ise selle peale oleks tulla saanud? Piletimüüja tegemata töö! Bussijuht oli nii tore, et hõikas isegi valjuhääldist, et „järgmine peatus Nordens Ark“. Ja viipas meile kui olime maha läinud.

Bussiaknast avanesid meile romantilised vaated – lehmad sõid rannakarjamaal, mõned olid veeääres ja jõid. Keset vett oli terve luigeparv ja haigrud tõstsid oma pikki nõtkeid jalgu. Üle selle kõige valvas kohe-kohe täieks saav kuu. Niisiis ei läinud me mitte kohe oma hotellituppa, vaid hoopis vee äärde. Läks järjest pimedamaks, haigrud tuututasid, ritsikad siristasid. Lehmad küll ei ammunud, aga nende kohalolekki lõi eriliselt rahuliku meeleolu. Üle veel lendasid linnuparved ja tekitasid tiibadega laksuvaid helisid. Mööda teed roomas suur pruun nälkjas 😛
Vaatasime binokliga kuud ja siis üritas Lynx läbi binokli kuud pildistada. Pika proovimise peale tuli isegi välja!

00kuu

Hotelli poole minnes leidsime mõlemad, et meil on seekord nagu tõeline seljakotipuhkus. Tavaliselt oleme ikka linnades, keset rahvast ja melu. Nüüd saabume õhtuks metsa, kus kuuleme vaid üle vee lendavate lindude tiivasahinat ja vaikust!

Õhtu möödus nektariine süües, Lynx vaatas Maahaiglat ja mina kirjutasin kaarte. Suur kogus värsket õhku ja palju ronimist vajutasid meil kiirelt pead padjale ja silmad kinni.