Pärnu “pärlid”

Eile avalikustati Pärnu uued bussisõiduplaanid. Uue plaani aluseks on Tallinna tehnikaülikooli veonduse õppetooli magistrantide Margit Siiguri ja Ivar Aljase uurimustöö. Kevadest hakkame niisiis liikuma vastavalt kahe üliõpilase skeemidele.
See info on õhtus ripunud juba oma pool aastat. Seoses tee-ehitusega liigutati bussid sujuvalt ära Akadeemia ja Lõuna tänavalt, alguses rippus paviljonides silt, mis kuupäeval peatus tagasi tuleb. Siis kirjutati lehes, et enam ei tulegi. Tehtud!

Praegune bussiplaan on selline:

Uus plaan hakkab välja nägema selline:

Jätame nüüd kõrvale selle, et mul ei ole probleemi minna jala tööle ja jala tagasi tulla. Ühelgi inimesel, kellele liikumine probleemi ei valmista, ei ole sellist probleemi. Rohkem liikumine teeb ainult head!
Kuhu sõidab pensionär Vana-Pärnust?
Kindlasti arsti juurde ja turule. Arsti juurde pidi ennem ümber istuma ja peab ka tulevikus. Turule sai enne bussiga otse väravasse ja väravast koju tagasi. Nüüd tuleb sõita max. 5 peatust (kui sõitu alustada Vana-Pärnu lõpust) ühe bussiga, maha tulla, uut bussi oodata ja siis sõita veel 3 peatust, et jõuda turule. Lisame sinna juurde bussist ronimise ja rasked pambud ja probleem on tekkinud. Lisaks ei ole tagasi tulles nii, et astud ühest bussist maha ja teisele peale, vaid enne tuleb 100m kõndida, ületada ristmik, kõndida veel 100m ja siis saad alles uuele bussile astuda.
Sama lugu lapsevankritega liiklejate kohta. Invaliidide.
Sinna lisaks – kes Pärnut tunnevad, neil on see mõte juba pähe tulnud: kus on Tallinna mnt. bussipeatuses see koht, kus kõik need bussid saabuvad, ootavad ja laiali sõidavad? Kus nad ümber keeravad – sillalt tulevate autode eest? Mitu liiklusummikut tekib? Juba praegu on töölttulemise aegadel sillal autoderivi, kui seal vahel hakavad veel bussid ümber keerama ja ühelt bussilt teisele jõuda üritavad inimesed liikuma – mis siis saab?
Suurt busside saabumise, ootamise ja lahkumise ala saab planeerida ikkagi kohta, kus on ruumi. Näiteks Tallinna Viru alune bussiterminal. Igal bussil ja inimesel on oma koht ja linnaliiklusele ei jää keegi jalgu. Pärnus ei ole sellist kohta.

Kui see uus plaan jõustub, on mul kahju bussijuhtiest, kes vihaste inimeste sõimu kõik oma kaela saavad! Nemad ei ole süüdi, nemad peavad ise oma bussidega laveerima hakkama ja uue korraga harjuma nii nagu reisijadki.

Vaatan Vana-Pärnu busse.
Meil on mingi uus huvitav liin, mis sõidab Vana-Pärnu – Vana-Sauga – Tallinna mnt. liinil. Miks? Kui on vaja Vanakast Sauga minna, siis on meil selleks lausa 2 silda üle Sauga jõe, mida jala ületada ja oledki kohal! Endine turubuss nr. 11 hakkab põrutama Vana-Pärnu, Sauga aleviku ja teatri peatuse vahet! Huvitav, mismoodi – Sauga alevikku, siis Vana-Pärnusse ja siis teatrini? Ainus, mis normaalselt liikuma jääb on nr. 10, mis alustab Vana-Pärnsut ja jõuab lõpuks Koidula Gümnaasiumini. Sellega saab nii Tammsaarde (randa) kui Maisse.

Suur ja lai Riia maantee lõigatakse bussiliiklusest justkui üldse välja. Kõik koondub Karja ja Tammsaare pst. peale.

Ilmselt ei tunne need üliõpilased Pärnut ja siinseid trajektoore üldse. Ja küllap teenib linnavalitsus selle projekti pealt kena kopika.

Lisaks sellele artiklile oli eilses Pärnu Postimehe veebiväljaandes veel üks “pärl”.
Nimelt on Pärnu linn pime. Pooled lambid on välja keeratud, käib suur kokkuhoid. Aga Vallikäär ja Vallikääru aas säravad tuledemeres. Jah, see on ilus ja mulle meeldib iga päev sealt mööda jalutada. Teedevõrk on kena, valgustatud sillake on uhke ja lambikesed põlevad maal ja vees. Häda ei ole selles, et inimestele Vallikääru tuled ei meeldi. Häda on selles, et kui sellelt alalt eemale jõuad, siis satud keset pimedust. Rääkimata taaskord linna äärealadest, kus ongi parim liikuda nii, et igaühel on oma taskulamp käeotsas.
Linnavalitsusest öeldi aga nii: “Valgustuse lahendus on Vallikääru kujundusprojekti üks osa. Õhtupimeduses on Vallikäär ja selle ümbrus väga kena ning valgustus annab sellele efekti juurde. Kutsume üles inimesi seda nautima. … Kui Vallikäärus valgusteid välja hakata lülitama, võib kahtluse alla seada piirkonna rekonstrueerimise ja eksponeerimise mõttekuse.”
Kui Pärnus tänavavalgustust välja lülitatakse, kas see seab siis kahtluse alla siin linnas elamise mõttekuse?

Sellised porinad tänaseks.
Õnneks saabus peale kahepäevast vihmaladistamsit jälle talv. Maa on valge ja lund sajab. Väljas on paar miinuskraadi. Tänud ilmataadile!

Advertisements

3 thoughts on “Pärnu “pärlid”

  1. Eks nende bussidega tuleb jama. Kas kõik eakad suudavad meelde jätta uued liikumised? Ja inimesed maakonnast….. nemad ju teavad, et sõidab bussijaama, istub teatud number bussi peale ja sõidab. Aga kuhu ta nüüd sõidab? Tulevikus võib Pärnus palju eksinuid olla. Karja tänav on ju niiiiiii kitsas ja seal bussiliikluse tihedust tõsta on nõme. Ega muud ei jäägi üle, kui KÄI JALA!

  2. kui kusil tuleb bussiliikluse korralduse kohta arutelusid, siis palun mine ja loe oma postitus neile seal ette. sa nii kenasti argumenteerid. eriti see osa, kui tulevad 2 võõrast ja hakkavad meie linna liiklust ümber tegema, teadmata, kohalike harjumusi.
    loomulikult inimesed harjuvad sellega ära, aga kas on vaja kaotada tarjektoore, mida inimesed sagedasti kogu aeg kasutavad? too vana-pärnust saugasse komm oli hea!

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s