6.-8. jaanuar Riiasõit!

Ma tahaks iga kuu kuskil sõidus käia. Tõsiselt – mulle meeldib ringi liikuda, huvitavat näha ja sellest pilti teha! 2 kuud järjest mitte kuskil käimata mõjub mulle halvasti..

Kohe aasta alguses sai selgeks, et jah, me läheme Riiga veel enne kui jõuluhooaeg läbi saab!
Riia oli nii minu kui Lynxi jaoks üsna tundmatu koht. Olime mõned korrad sealt giidi sabas läbi traavinud, aga seda ei saa ju nimetada linnaga tutvumiseks. Vaadake paremale-vaadake vasemale, lisage kiirust, sest buss seisab seal, kus ta ei tohiks seista!!!
NÜÜD läksime me nii, et määrasime ise oma aja ja käigud.
Mis sai tõukeks – Pärnu Postimehes oli pisike artiklijupike teemal “Riia üllatab alati” vms. Ja seal juures üks pilt allkirjaga – Riias on 42 jõulupuud! Härg reageerib punasele rätile nii nagu mina jõulupuudele – tormates sinnapoole, kus rätti ja jõulupuid näidatakse!
Seega – teavitus Lynxile, et nüüd on minek (Lynx on alati nõus reisima ja see on SUUREPÄRANE!), bussipiletid, hotell ja 6.01 kell 19:30 oligi sõit.

Riia on ikka väga lähedal. Ma ei jõudnud pooligi oma uusi plaate iPodist ära kuulata kui juba hakkasid paistma kaunsitatud majad ja tänavad. Tulukesed särasid, mida südalinna poole, seda rohkem neid oli. Sõitsime mööda jõulupuudest ja tähistaevaga tänavast. Ma punnitasin silmi, et näha, mis on selle tänava nimi, et laupäeva õhtul sinna tagasi minna. Brivibas iela.

Bussijaamast hotelli kulgesime vaid 10 minutit. Seal võttis meid vastu vana kollane miilitsaauto ja baaritäis venelasi, kes ilmselt jõule pidasid. Õnneks olid sel vanal majal paksud seinad, nii et tümpa-tümpa meie tuppa ei jõudnud.
Sellesse hotelli (Garden Palace Hotel) olid kokku kogutud ilmselt kõik vanad toolid ja kapid ja voodid, mis kuskilt saada olid! Pisikese hotelli kõik koridorid olid toole ja laudu täis, liftide kõrval seisid suured lauad lillede ja peeglitega ja igas laiemas koridorisopis oli vana ahi. Meie tuba oli suur ja kõrge, nagu vanades majades ikka. Lisaks täidetud maalitud kappide ja postidega voodiga. Täiesti põnev 🙂 Ainuke asi, mis segas – valgust oli vähevõitu! Ükski lamp toas ei suutnud tekitada valge toa muljet. Aga hotell oli puhas ja teenindus väga viisakas.

Koridor:

Laupäeva hommikul võttis Riia meid vastu alguses sombuse, aga mida aeg edasi, seda rohkem päikesepaistelise ja täiesti kuiva ning kena ilmaga.
Riia – jõulukuuskede pealinn! Nii oli kirjutatud esimese puu pale, mida me keset käsitöölaada platsi nägime. Tõsi ta on – siis kui estlased väidavad, et esimene jõulupuu kaunistas kunagi meie maad, on lätlased kindlad (ja tõestasid seda päris veenvalt), et esimene ehitud jõulupuu on pärit hoopis Riiast! Nimelt juhtus see natuke kauem kui 500 aastat tagasi – 1510. Nüüd lubatakse Riias, et jõulupuude festivali hakatakse korraldama igal aastal. Tahaks väga loota!
42 eriilmelist puud on välja mõelnud ja üles sättinud Riia kunstnikud, firmad ja kunstikoolide õpilased.
Turismiinfost sai võtta kaardi, kus kõik puud peale märgitud ja nii me laupäeval mööda Riiat kõndisimegi – puu juurest puu juurde. Märkisime oma kaardile ka ära, millistel puudel on loota pimedas valgusefekti ja tegime õhtul hiljem veel teisegi tiiru.

Me ei näinud kõiki puid, sest osa neist olid südalinnast väljas ja ühel hetkel lõppes lihtsalt jaks neid taga ajada. Aga need, mis üle said vaadatud, olid küll väga lahedad!
Mõned põnevamad jõulupuud:

Sellised “jõulupuud”, kuhu said ise sisse astuda ja kuuske mängida 🙂

Ja siis veel sellised jõulupuud, millest mina alguses lihtsalt mööda kõndisin, aga mida Lynx märkas. Must kast, kus nupp ja uksesilm. Vajutad nuppu ja piilud silmast sisse. Näedki puud 🙂

Nii et üks lahe asi Riias olid need erinevad jõulupuud.
*** *** ***
Järgmine põnevusttekitav moment – igal platsil paistis olema oma jõululaat! Oma kuusk ja palju-palju putkasid seal ümber.

Müüdi käsitööd, toitu, pitsilisi nahkehteid, pitsilist ja mittepitsilist keraamikat, raamatuid, mänguasju, klaasi, puutöid, punutisi. Ühesõnaga valikut seinast seina! Ülihääd snäkid ostsime – kuivatatud ebaküdoonia tükid. Sel on nii eriline maitse! Peaks põõsa oma aeda tagasi tooma..
Mõnel turul mängis jõulumuusika, mõnel lihtsalt rõõmus tümakas. Rahvast ja suminat jagus igale poole.

Mida veel jagus – jõulutulesid!
Kogu Riia linn oli imeliselt ehitud! Lisaks kuusekdele kaunistasid tänavaid säravad lumehelbed, lühtrid, laternad, piki alleed sätitud tähistaevas. Puude otsas rippusid punased ja sinised lumehelbed. Ledide abil tilkusid jääpurikad. See kõik oli nii ilus, et mul tekkis pimedas linnas jalutades tunne, et olekski justkui jõulumuinasjutus.. Rõõm ja põnevus mis paistab järgmises pargis, järgmise nurga taga? Samas must okas, mis tegi nii kurvaks – Pärnu on üks mahajäätud kolgas, kuhu raatsiti ainult näpuotsaga mõni lambike süüdata. Mis jõuluvalgusest me siin räägime.. Brrr, unustame Pärnu!
Riia tänavad nägid öösel välja sellised:

Seimihoone

Kui ilus oli jalutada sellise tähistaevaga alleel!

Linna keskel oleva pisikese mäe tipus oli värvimuutev võilillepall:

Üks, mis ei käinud jõuluvalguse alla, aga mis meil esimese hooga mõlemil suud ammuli võttis – sildadealune valgustus! Müstiline.. Nagu mõnes filmis.

Aga mitte ainult pimedas Riias, vaid ka valgel ajal oli siin palju, mida vaadata!

Laima on sel aastal ikka tõsiselt villane 🙂 Ka nende reklaamtorn keset linna oli üleni kudumiga kaetud, lisaks veel sall kaela pandud 🙂

Käisime ka Radisson BLU hotelli 27. korrusel Sky baaris linna panoraami vaatamas. Baaris ses oli nii vägev valgus, et see sillerdas akendelt vastu. Pilti ei saanud, aga kui nina vastu akent suruda, siis nägime küll, kus linnas miski asub. Elamus siiski! Sissepääs maksis 2 LATi per nägu.
Järgmisel päeval sõitsime liftiga kirikutorni ja sealt nägime juba paremat vaadet. Torni sissepääs maksis 3 LATi. Kuigi oli udune, saime hea ülevaate palju käidud sai ja mis kõik veel vaatamata jäi! Tallinnki Rootsi laeva nägime ka ära.. Polegi ammu käinud!

Pühapäeval käisime ka väga ilusas Läti rahvusliku käsitöö poes otse Mustpeade maja platsil.

Ja pildistasime ka Hobbywooli poe lahedat õuekujundust:

Esimese päeva lõunasöögi sõime jõululaadal – kapsas+kartul+šašlõkk. Teisel päeval laeidsime ühe kaubakeskuse küljest pelmeenibaari. See oli kujundatud Hundertwasseri stiilis ja juba sellepärast sõime seal. Ja mis seal juua pakuti!!! Mäletate vanasti koolis ja mujal sööklates pakuti klaasides kompotti. Seal olid need kompotid rivis ja loomulikult sai üht nostalgiahetke nauditud 🙂

Ahjaa, peaaegu oleks unustanud – sain Riia raamatupoe turvalt noomida kui tahtsin poes sees pilti teha. Ei olnud kavatsust hinnainfot hankida, neil olid lihtsalt väga lahedad jõulukaunistused – punased hiina laternad viiekesi kokku seotud ja sellised suured pallid poe lae alla ja trepi kohale tõmmatud 🙂

Toidupoes käisime ka. Rimis. Palju oli Eesti kraami, ühed sellised Farmi kohukesed, mida ma Pärnus näinud pole. Lisaks muidugi laima kauneid komme. Aga meie tõime külakostiks jube hääd köömnetega kohupiima ja marmelaaditükkidega kohupiima. Nüüd on nad otsas.. Vaja oleks jälle Riia Rimisse minna 😉

5 thoughts on “6.-8. jaanuar Riiasõit!

1. Pagan võtaks, ma olen seal sada korda käinud ja ikka tahaks tagasi 😀
    Riga on mu lemmiklinn 🙂 ja Lätis on ka väljaspool pealinna palju vaatamist.

2. Ahjaa, staoili bensukates müüakse seal Rigas Balsami komme, küll need on head. Ja vanalinnas on söögikoht nimega BP baar, neil on megahead toidud.
    Siis veel see, et kõikvõimalikud vautseriveebid teevad aeg-ajalt alesid sh hotellidele Riias.

3. Minusse jättis ka paari aasta tagune reis Riiga kustumatu jälje ja igatsuse tagasi minna. Aga esimest korda käisin Riias kunagi koolilapsena nõuka ajal ja mitte midagi muud mul meeles ei ole, kui see, et ostsin oma elu esimese vinüülplaadi – India filmimuusikaga! :))) Oi, ma olin õnnelik!

4. Rigas Balsami komme müüakse Pärnus Port Arturi toidupoes ka. Enne jõule ostsin mõlemat sorti ja tõesti väga head olid!
    Järgmine trett Riiga tuleb kevadel, siis kui neil rodod õitsevad. Jõeäär on seal ju rodosid täis, olen korra õitsemise ajal seal olnud – imeilus!

5. Võrratud Riia-vaated. Ja kuimõelda, ets ee kõik asub tõesti vaid lühikese bussisõidu kaugusel, siis…… miksmaeioleveelsinnaläinud??? Tänan kauni reportaaži eest.