Reisimeenutus, ehk romantikavaenlane Nisse

Päris mitu aastat ei ole meil olnud võimalust enne Jõule Stockholmi sõita. Ikka töö-töö-töö. Parimal juhul kaheks päevaks Helsingisse, aga see pole see.
Sel aastal tuli võimalus! Ja kuna lennusõit on ajavõit, siis läksime seegi kord lennukiga (kui palju me sel aastal juba lennukitega lennanud oleme! uskumatu..). Aga kõigepealt Pärnust Tallinna. Kolmapäeva õhtul.

Too eelmine kolmapäev oli üldse üks hullult kiire päev. Õigemini algas kiirus juba eelmisel päeval, sest ma unustasin, et lubasin Lynxile tööjuurde koogi küpsetada. Niisiis tuletas ta seda mulle õhtul hilja ettevaatlikult meelde, et ega ma pole unustanud.. Ja mina asusin kiirelt küpsetama. Ema sattus kööki ja tegi väikse vihje – miks ma kahte kooki ei tee? Seega oli kolmapäevaks veel üks ülesanne – koju kook teha.
Kolmapäeva hommikul saabusid Pärnu Cargosse Isetegija uue aasta kalendrid. Kolmapäeval sain kätte ka oma esimese keraamikanikerduse, aga sellest kunagi hiljem 🙂

Seega kolmapäev:
8. Kohvrid kokku
9. Kell 19:00 bussijaama

Jõudsin! 🙂
Maandusime bussis, mina ohkasin kergendatult, sest kõik kohustused said valmis ja puhkus võis alata! Head reisi! …kuni Pärnu piirini. Siis läks bussil kumm katki.
Ok, mõtlesime meie, see juhtus nii piiri lähedal, 15 minutit ja saadetakse uus buss. Bussijuht tegi paar telefonikõnet ja teatas siis, et:
Esimene buss, mis Tallinn poole läheb tuleb poole tunni pärast ja seal on 3 vaba kohta.
Teine buss tuleb 50 minuti pärast ja seal on 12 vaba kohta.
Kolmas buss tuleb pooleteise tunni pärast ja seal ei tea mitu kohta on.
Asendusbussi polevat mõtet tellida, sest see hakkaks Tallinnast tulema!!! No ei ole võimalik!
Aga on..
Esimesse bussi läksid kolm inimest, kel kõigil pidid lennukid õhtul väljuma. Teise bussi tuleku ajaks kobisime varakult oma bussist välja, et tollest maha ei jääks. Õigesti tegime, sest muidu poleks peale saanud. Tegu oli ülemegamugava Hansabussiga. Saime oma tavalise Tallinna piletiga sõita business klassis – oleks saanud süüa ja juua tellida, bussis oli raamaturiiul ja suured-pehmed nahkistmed. Mõnus ühesõnaga! Isegi selg sõidusuunas istumine oli omamoodi huvitav kogemus.
Nii et me jõudsime siiski Tallinna, kobisime Ülemiste hotelli ja magama. Sest lennuk Stocki läheb varakult ja veel varem on vaja olla lennujaamas.

Hommikul turvakontrollis pidin jälle püksirihmast loobuma…
Uhhh, kuidas ma ei salli õhkutõusmisi! Minu jaoks on väike müstika, et sellised kolakad ennast õhku veavad ja tänu sellele kahtlen ma iga kord, kas ta ikka suudab end üles tõmmata või mitte. No suutis seegi kord 🙂
Mis oli lahe – teed ja tänavavalgustid! Tänu lumele oli ülevalt selline vaade, nagu oleks ämblik kudunud tulukestega helendava võrgu. Väga kift!
Vahepeal pakuti juua ja 45. minuti pärast olimegi Arlandal. Pmst. ei jõua selle lennu ajal eriti midagi teha. Istud, jood topsitäie mahla ja tõused ning väljud.

Arlanda lennujaam oli kaunilt ehitud! Lakke tõmmatud hiiglaslikud Jõulupärjad ja ilusad, punaste tuttidega kuused.
Saime kohvri kätte ja lemmikusse – Arlanda Expressi, mis vuhises 205km/h Stocki poole.
Sõime MäkkDoonaldsis hommikueinet (see on palju maitsvam kui hilisemad burgerid!) ja saime kohe ka hotelli sisse.

Jalutasime linnas ja ma mõtlesin, et tegelikult võiks meil olla talviti polaaröö.
Enamus päevi on ju pilvised ja hämarad. Mittemidagiütlevad. Lühikesed! Aga kui õhtu kätte jõuab, siis pannakse tuhanded tuled põlema ja kogu linn särab ja sätendab! Sombust talvepäeva on raske nautida, aga tuledesäras pimedad talveõhtud on lausa võrratud!
Nii me ootasimegi pimeduse saabumist ja nautisime siis uhkelt ehitud Stockholmi!

Enne puhkuse algust olime planeerinud endile ühe kirjade järgi armsa Jõuluteemalise laevasõidu – Christmas by light. Tuledesäras laevuke väljub õhtul kell 6, pardal mängib jõulumuusika ja pakutakse traditsioonilisi Rootsi jõulusööke. Laevalael on prožektorid, millega valgustatakse kaldaid, kust laev möödub – lumised kaldad, ehitud majad.. Täielik romatika!

Astusime laeva, vastuvõtt oli väga armas ja meie riided võeti vastu ja meid juhatati laua juurde. Jõulumuusika mängis ja pakuti kuuma glögi. Armas!
Ja siis hakkasid saabuma meestepundid. Umbes vanuses 50-60. Lõpuks sai neist üks suur, umbes 40-pealine seltskond, kes ei hoidnud ennast millegagi tagasi. Ei häälekusega, jookide tellimisega, oma laulujorude ülesvõtmisega ega ettekandjatega lõõpimisega. Kuulda ei olnud enam ühtegi jõulualaulu, kogu ruumis kostis ainult tõeline kõrtsikisa. Ja laev ei olnud oma sõitu veel alustanudki..
No mis siis ikka teha – sõime, karjusime üksteisele üle laua (sest tavaline hääl kadus meeste jõuramisse) ja nautisime neid hetki, kui läksime alumisele korrusele, et süüa tuua – all oli rootsi laud, kostis muusikat, keegi ei lõuanud. Märkasin, et seal olid ka mõned vabad lauad.
Lõpuks ei üritanud me enam omavahel juttu karjuda, vaid sõime vaikides ja vaatasime aknast välja. Mul vedas – ma istusin seljaga saali poole. Aga Lynx rääkis hiljem, et ühes laaus oli olnud keegi Nisse, kellele mehed kogu aeg kaela olid langenud. Ehk oli Nisse ülemus, kes sõidu välja tegi või juubilar vms. Ohh, Nisse! Ahh, Nisse! Jorra-jorra uus laulujoru käima!
Lõpetasime söömise ja maksime jookide eest (mitte ainult Tallinki laevadel ei tule söögi kõrvale tellitud mahla eest juurde maksta!). Siis hakkas meie seljatagune meestelaud oma lauda ümber paigutama. Niimoodi, et jätsid meid täiesti karpi. Neil oli vaja kõrvallaua mamsleid lauda juurde võtta.
Igal juhul piisas meile sellest seltskonnast ja me kolisime alla rootsi laua ruumi. Seal oli laud juba ära koristatud ja kahjuks ei mänginud ka enam muusika. Aga – seal oli vaikne! Külm ka, aga keegi ei karjunud. Võtsime endile suurel laual olevast kausist mandariine ja puhkasime kõrva.
Õnneks said need 3 tundi varsti läbi.

Soovitus – kui loete romatilise laevasõidu kirjeldust, siis enne broneerima asumist helistage firmasse ja uurige järgi, kas mitte mõni suurem seltskond pole samaks ajaks laudu broneerinud! Vastasel juhul veedate oma ilusana mõeldud aja kõrvatroppe igatsedes ja teineteisele üle laua nägusid tehes, sest kolm tundi järjest ju karjuda ei jõua 🙂

Igal juhul saime me sealt maha ja kui hiljem e-mailile küsitlus tuli – kuidas rahule jäite jne, siis saigi kirjutatud, et laev oli kaunis ja toit suurepärane, teenindajad väga kenad, aga seltskond täiesti kohtuav, mis nullis kogu reisi!

Selleeest oli hotelliminek vaikne ja mõnus. Tuledesäras Stockholm ja soe ja mõnus hotelli sissepääs.

Järgmisel päeval kondasime lihtsalt mööda linna.
Mulle meeldib vaadata Jõuluteemalisi vaateaknaid! Need on alati nii armsad ja südamlikud.
Ühel aknal olid mängutoosid – filmidest on ikka näha olnud, kuidas selliste asjade juures nostalgitsetakse ja lapsepõlve meenutatakse. Meie maal neid vist sel ajal ei olnud kui mina väike olin, igal juhul ma ei mäleta midagi taolist. Praegu oli aga küll ilus vaadata.

Vanalinna Jõululaadal käisin ma vist sellise näoga ringi, et mitmed pakkusid mulle oma fotokaid pihku, et ma neist pilti teeksin 🙂 Mõtlesime, et võiks plakati maalida ja teenuseputka avada 🙂

Uus päev ja Skansen!
Skansenis on esimesest advendist kuni Jõuludeni igal nädalavahetusel laat ja laulud-mängud. Naljakas – nad laulsid Jaanipäeval samu laule, ainult nüüd olid sõnad natuke teistsugused 😛

Arutasime, mitukümmend korda me juba Skansenis käinud oleme? Aga absoluutselt iga kord läheme me sinna tagasi sellise õhinaga, nagu oleks see midgi uut ja ennenägematut! Ostame väravast pileti, läheme treppidest üles, teeme esimese peatuse pagari juures, kust saab soojesaiu ja sealt edasi.. Seekord olid pagari juures traditsioonilised lussekatterid – need on S-kujulised safrani ja rosinatega saiad, mida süüakse advendiajal ja eriti St. Lucia päeval 13. detsembril. Jube head on!
Retsept ka, keda huvitab 🙂

Rahvast oli palju! Võisid osta juba valmispakitud jõulukingi või erikujulisi martsipane või lihtsalt komme või rootsi tekstiili. Kõige parem minek oli nagu ikka – söögil! Moosid, vorstid, juustud, erinevad glögid. Meie ostsime kaasa Safraniglögi. Sai maitsta – väga hea oli!

Suured ja ilusad hobused tegid saanisõitu ja pisikeses kirikus oli Luciakontsert – kuhu me muidugi ei mahtunud. Aga laadaplatsil laulis üks koor ja see oli ka lõpmata armas!

Veel üks väga tähtis hetk – Skanseni ilves oli nii armuline, et jalutas ringi ja mässas oma ärapeidetud lihatükkidega, nii et ka Lynxi päev läks 100% täie ette 🙂

Skansenist sõitsime praamikesega Skeppsholmeni saarele, et minna arhitektuurimuuseumi, kus on piparkooginäitus. Tundub, et piparkoogimajade jms asjade valmistamine on lausa eraldi hobi. Mitte nii, et ma teen Jõuludeks pannitäie piparkooke, vaid ikka nii, et sest taignast nikerdatatakse kõikvõimalikke vidinaid. Ja siis võisteldakse omavahel. Mõned huvitavamad eksemplarid sellelt näituselt:

Kell oli juba 7 kui me sellelt näituselt ära tulime. Aga päevaprogramm pidi veel jätkuma, sest tahtsime öist linna pildistada ja see oli viimane õhtu, mil oli see võimalus. Seega – kiirsöök burgeriputkas, korraks hotellist läbi, statiiv kaasa ja linna tagasi.
Vahepeal oli hakanud sadama midagi kahtlast – lume ja vihma vahepealset, aga sellised asjad ei saa ju takistuseks olla! Mis rohkem häiris, oli külm tuul, mis vanalinna majade ja kitsaste tänavate vahel mõnuga tõmbas. Aga – kui on eesmärk, siis muu ei ole oluline!

Stockhi vanalinnas seisab ka maailma suurim Jõulupuu – 40m kuuske ja 4 meetrine täht tipus.
Esimese Stenbeck tree, nagu teda kutustakse, püstitas Stockholmi 1996. aastal John Stenbeck, kes leidis, et linnal on vaja veel uhkemat Jõulupuud kui Rockefelleri väljakul New Yorgis. Alates sellest aastast nii ongi – maailma suurim Jõulupuu, üle 5000 lambi ja kaunistusega, tipus Milleniumi täht.

Kaldapeal oli tuul eriti vilu ja meie ausalt öeldes hirmus väsinud kogu püstijalu õues oldud talvepäevast! Seega keerasime ninad hotelli poole tagasi. Teepeal loomulikult hulga pilte tehes 😛
Meie iga-aastane lemmik, kaunistaja poolt kindlasti uhkelt mõeldud, aga meie kutsume teada Tondilossiks või Dracula-majaks:

Eesti kirik Stockholmi südames:

Tavalise kirjakastid ja spetsiaalne kast Jõulukaartide jaoks. Sinna pandud kaardid toimetatakse edasi kiirkorras – see on täiesti tõsi, sest laupäeval posti pandud kaardid oli näiteks Sloveenias ja Tšehhis kohal juba esmaspäeval! Eestisse jõudsid nad muidugi kolmapäeval 😛
Pisike postkast on laste kirjadele, mis mõeldud päkapikkudele 🙂 Kuhu need edasi rändavad? Jõuluvana kätte ehk 😉

Lynx meie õhtusöögi – langos`ega. Ehk pealt nagu pitsa, aga põhjaks on rasvas küpsetatud tainas – nagu pontšik. Päris hea oli, aga üle paari ampsu kiskus juba vängeks..

Pühapäeval oli ärasõidupäev.
Olime jälginud netist, kuidas Eestis möllab lumetorm Monika. See on vist esimene kord kui meil lausa oma nimega torm on! Talinna lennujaam oli mitu satsi kinni olnud ja lennud tühistatud. Lisaks me teadsime, et lendame koju pisikese propelleritega Saabipõkatsiga. Jah, meie lendu lükati 2x edasi, aga me ei pidanud ootama kauem kui tund aega. Saab oli tubli, et raputanud üldse. Murdis läbi lumemöllu, mis Tallinnas oli ja lisaks pakuti veel jooke ja sooje muffineid. Tunnike ja Tallinnas, 2 tunnikest ja Pärnus, mis nende nelja päeva jooksul oli täiesti ära lumestunud 🙂

Mis me koju kaasa tõime? 2 kilo Rootsi aroomiõunu ja 3 kilo mandariine (mina olen sel aastal Pärnust ainult jubedaid mandariine saanud!) 🙂 Safraniglögi ja heledat piparkoogitainast.
🙂

8 thoughts on “Reisimeenutus, ehk romantikavaenlane Nisse

1. Nii mõnus reis!!! Minu unistuseks on ka minna jõulude ajal Stoci:) Ükskord läheme ka!
    Aga muidu nendest seltskondadest – need ohustavad igal pool. Ma ükskord pidasin oma sünnipäeva ühes peenes Tallinna restoranis ja sinna tuli ka üks 20 pealine rootslaste kamp ja me ei saanud ka enam üldse rääkida…..
    Ja Skansen…. ma olen siiani sellest lummatud. Kujutan ette, kui lahe see veel jõulude ajal on

2. Väga meeleolukas reis. Mitmes eri mõttes meeleolukas. Aga õnneks jääb domineerima ikkagi see pühadeks valmis linn.

3. Hurraa! Tulin siia just igatsuses mõnd reisimuljet lugeda ja mida ma näen – niiii mõnusalt pikk postitus! Hakkangi nüüd lugema, tahtsin enne lihtsalt oma rõõmu jagada 🙂

4. Minuga on aasta-aastalt sedasi, et kõige põnevam on see ootusaeg kuni jõulud käes, edasi läheb tüütuks ja lõpuks on suur masendus. Sinu jutukesed on heaks vahelduseks, isegi paremad parimatest romaanidest, lisaks imetoredad pildid. Sai jälle akud laetud:)Mis kõige põnevam: piltidelt on tunda piparkoogi lõhna!!! Järgmist postitust huviga ootama jäädes Gaida

5. Oh, mis armas reisike on olnud. Igatsen ka kunagi Stockholmi jõuda, kasvõi suvel. Jõulukaunistused aon alati armsad, olgu siin või mujal. Kahel korral olen ka Helsingisse jõulumelus trehvanud, see sarnane, karge ja põhjamaine. Hoopis erinev on aga detsembri keskel Moskvas olla.

6. mina kaifin igasugu reisijutte, eriti häid reisijutte – nagu Sinul:)
    oleks nagu koos teiega seal Nisse kamba lärmi talunud ja mööda vanalinna lonkinud.
    nii rootslased, kui ka soomlased ei hoia end jõulukaunistustega absoluutselt tagasi – kui – siis olgu suurelt ja säravalt, mis tegelikult sellel pimedal ajal ongi ainus rõõm.
    aga Monika keeras ikka ka lõpuks tuurid peale, arvan, et kõvemad kui Nisse:D

7. Mulle sobib kohe väga, et kaunistustega piiri ei peeta! Mul võiks terve talve aja kõik särada ja sätendada, kahju kohe, et jaanuaris enamus tulukesi ära korjatakse – pimedat aega on ju veel nii pikalt ees!

8. Ma proovin ka nüüd kommentaari jätta. Siiani pole julgenud surkida, äkki susserdan midagi ära. Aga täna ei saa mitte vaiki olla. Niiiiii lahe reisikirjeldus. Ja on ilmselt olnud ka tõeline unistuste jõulureis (kui Nisse välja arvata) , juba piltidelt on selline jõul näha. Ise küll kahtlen, et kas ma suudaks ainult mandariinide- õunte ja paari kilo taignaga tagasi tulla. Ilmselt peaks mind iga teise leti juurest lihtsalt väevõimuga ärrra tirima. Aga sulle tänud oma reisimuljeid jagamast. Jah, vot nii!